Att måla om hemma kanske känns som den enklaste saken i världen. Det är bara att ta en burk färg och en pensel och börja måla. Men som en utbildad målare vet så finns det en hel del att tänka på som gemene man kanske missar. Har de spacklat över ojämnheter? Använder de rätt typ av färg för underlaget? Skyddar de fönster och liknande från färgen? Som målare är dessa saker självklarheter, men hur ska man hitta kunder om alla vill göra det själv?

Marknadsföring är en konstart i sig. Som målare vill du kanske fokusera på det du kan, att måla. Men för att kunna måla behöver du någonstans att göra det. Idag finns det många sätt att nå ut till potentiella kunder i och med sociala medier och andra digitala plattformar. Varför inte skaffa ett Instagramkonto för att visa upp den fantastiska väggmålningen du gjorde förra veckan? Eller ha en gedigen hemsida med ett galleri över tidigare arbeten och ett enkelt kontaktformulär? Eller båda?

Andra sätt att hitta kunder är att till exempel delta i mässor och prata med besökarna på plats. Utöver chansen att visa upp vad du kan så kan du och kunden mötas ansikte mot ansikte och börja bygga en relation. Då kan du också passa på att dela ut information om ditt företag med tydliga stämplar med exempelvis kontaktuppgifter eller logotyp. Du kan till och med göra en kampanj med att den som kan visa upp ett stämplat kort får rabatt på sin första beställning eller något som passar för dig och ditt företag.

Det allra viktigaste att tänka på för att få kunder är att se till att tidigare kunder är nöjda. Ett gediget arbete är alltid grunden men det skadar inte med bra priser och fina erbjudanden. Använd tidigare kunder som reklam för kommande och be dem tipsa om dig och ditt fantastiska jobb.